Loader

Η πρόταση της εβδομάδας

Μάρθα Ιωαννίδου, Δρ. Ιστορίας της Τέχνης-Μουσειολόγος  ΠΤΔΕ, ΑΠΘ

Π 01 //
Εκεί, όπου ανταμώνουν η ιστορία, η θρησκεία και η φύση!

Στην ελληνική λαογραφία η παράδοση του αμίλητου νερού θέλει τις νεαρές ανύπαντρες κοπέλες να εκτελούν το μαντικό έθιμο του Κλήδονα.
 
«Κόρες με τ’ άστρα κίνησαν στη βρύση για να πάνε, Να πάρ αμίλητο νερό, στον Κλήδονα να πάνε Αη-Γιάννη Κληδονάρη, που της μοίρας δίνει χάρη…»

 

Για το έθιμο του Κλήδονα δείτε το σχετικό pdf.
Θόδωρος Ράλλης, Γυναίκα στη βρύση, π. 1908-1909, λάδι σε μουσαμά , 61 x 38 εκ., ΕΠΜΑΣ
Θόδωρος Ράλλης, Γυναίκα στη βρύση, π. 1908-1909, λάδι σε μουσαμά , 61 x 38 εκ., ΕΠΜΑΣ
Επισκεφτείτε τον ιστότοπο του Λυκείου Ελληνίδων και περιηγηθείτε στην ιδιαίτερη «έκθεση» ΜΥΡΙΑ ΟΣΑ [γ]ραμμένα, ἕν πανίον. 1821-2021, που οργανώνεται στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 Χρόνια της Ελληνικής Επανάστασης.

 

Πάμε μια βόλτα στις γειτονιές του κόσμου.
https://1821.lykeionellinidon.com/shetika-me-tin-ekthesi

Π 02 //
Y. Shinobare, The British Libary, 2014

 

Το έργο έχει ως στόχο να προκαλέσει συζήτηση και προβληματισμό σχετικά με όλες τις πτυχές της πολυπολιτισμικής κοινωνίας, και εξετάζει τις έννοιες του εδάφους και του τόπου, την πολιτισμική ταυτότητα, τη μετοίκιση και το πώς αντιλαμβάνομαστε την έννοια «καταφύγιο». Ο Shonibare σκιαγράφησε τη λεκτική και συμμετοχική φύση του έργου: «Η Βρετανική Βιβλιοθήκη είναι μια εξερεύνηση της ποικιλομορφίας της βρετανικής ταυτότητας μέσω ενός εννοιολογικά ποιητικού φακού. Ανυπομονώ για την εμπλοκή του κοινού με το έργο.»
Δείτε το σχετικό pdf.
BL2014
BL2014
Επισκεφτείτε τον ιστότοπο  του έργου
https://thebritishlibraryinstallation.com/

Π 03 //
Μάρτης ή “μαρτιά”

Ρόδιζ’ η πρώτη του Μάρτη μέρα

και στο παιδάκι της η μητέρα

γελώντας πάει:

«Με μάρτη έρχομαι το λαιμό σου

να στεφανώσω σαν άγγελός σου

θα σε φυλάει.

Από χρυσάφι, προτού να φέξει,

με τι φροντίδα το έχω πλέξει.

Για το χρυσό μου!

Με κάθε χρώμα το έχω ντύσει

ουράνιο τόξο, που θα στολίσει

τον ουρανό μου!»

Κωστής Παλαμάς

 
Δείτε το σχετικό pdf.
μαρτς
 

Π 04 //

Χρήστος Μποκόρος, Κεράκι αναμμένο σε σταυρό ανθισμένης σημαίας, 2021

1 8 2 1 – δ ύ ο  α ι ώ ν ε ς  μ ε τ ά _

« η  γ ι ο ρ τ ή / δ ό ξ α  μ ο ν ά χ η »

«Κλείνουμε φέτος δύο αιώνες μετά το 1821, κι είχα στον νού μου μια γιορτή, ένα μακρύ τραπέζι, να τους χωράει όλους και να’ναι αδειανό, μια σύναξη αόρατη ηρώων αφανών με μια θλιμμένη δόξα, μαυροφόρα, ένα πορτραίτο αγγελικό του Σολωμού κι ένα δαιμονισμένο, σκοτεινό του Καραϊσκάκη. Η δόξα μονάχη ψηλά, μαυροφόρα, η αγκαλιά της δαφνόφυλλα, ο αρματολός κι ο ποιητής, δυο σκιές, σαν ‘κονίσματα πάνω, γύρω τους πολυκαιρισμένη ερημιά, στην κεφαλή του τραπεζιού ένα αρνάκι να μας κοιτάει και κάπου απέναντι ένα μαχαίρι φονικό, του σηκωμού και της θυσίας.

 

Όταν πρωτάρχισα να δουλεύω γι αυτήν την έκθεση είχε κατασταλάξει στον νου μου η ιδέα καθαρή, έτσι νόμιζα, αλλά το έργο ούτε αρχή ούτε τέλος έχει, ακόμα γίνεται, κουβάρι μπερδεμένο που όλο λύνεται, άλλη κλωστή τραβάω κι άλλη βγαίνει και όλο κόμπους συναντώ, να πλέκω κομποσκοίνι, ν’ αναμετρώ το έχειν μου με την κοινή μας μοίρα -προσωπικό είν’ το βίωμα ή συλλογική εμπειρία;- μα ούτε λογαριασμός σωστός ούτε και άκρη βγαίνει, κυκλοτερό το μπέρδεμα, πάντα σε αρχή με φέρνει. Και με το λίγο και με το πολύ το νόημα ίδιο μένει: Ελευθερία ή θάνατος… κι η απόφαση στην κόψη μας προσμένει “…του σπαθιού την τρομερή”.

 
Δείτε το σχετικό pdf.
X. Μποκόρος
X. Μποκόρος
Μποκόρος2
 

Π 05 //

Banksy, Welcome mat, 2019

 

 

Το χαλάκι εισόδου [62,5 × 45 × 3,5 cm] με την χαρακτηριστική λέξη “Καλωσήρθατε”, δημιουργήθηκε χειροποίητα από τον ακτιβιστή καλλιτέχνη Banksy το 2019. Η λέξη είναι γραμμένη με ύφασμα από σωσίβια που εγκαταλείφθηκαν στις παραλίες της Μεσογείου, ενώ ιμάντες των σωσιβιών διάσωσης στηρίζουν το χαλάκι, διαμορφώνοντας μία “βάση”- το πλαίσιο “εισόδου”.

Πρόκειται για ένα καλλιτεχνικό έργο αντίδρασης και κριτικής απέναντι στην προσφυγική και μεταναστευτική κρίση που επηρεάζει τον σημερινό κόσμο. Η ειρωνεία που υπογραμμίζεται με την επιλογή των υλικών έρχεται σε αντιπαράθεση με το μήνυμα καλωσορίσματος και θέτει ως στόχο να μας προβληματίσει, προσφέροντας μιαν άλλη γωνία θέασης της σκληρής και ανορθόδοξης πραγματικότητας που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο.

 
 
 
Banksy welcome mat
 

Π 06 //

Η τέχνη αντιδρά στη βία

[με αφορμή… Norman Rockwell, The young girl and the sinner, 1953, The Norman Rockwell Museum]

 

“Ζούμε σε μία κοινωνία που διδάσκει στις γυναίκες πώς να προφυλάσσονται από το βιασμό, αντί να διδάξει στους άντρες να μην επιτίθενται στις γυναίκες.

Ζούμε σε μία κοινωνία που σου ζητά να κάνεις ανακύκλωση, αντί να απαγορεύει την παραγωγή άχρηστων συσκευασιών.

Ζούμε σε μία κοινωνία που σου ζητάει να στερηθείς για να μπορέσεις να πληρώσεις τα χρέη σου, αντί να βρει τρόπο να μη δημιουργεί χρέη.

Ζούμε σε μιαν άρρωστη κοινωνία, απλά επειδή δεν είμαστε ικανοί να φανταστούμε και να δημιουργήσουμε μια καινούργια.

Όλα αυτά επειδή ζούμε σε μία κοινωνία που θεωρεί την προσωπική καλλιέργεια και ανάπτυξη άσκοπα έξοδα.

Και όχι επένδυση.

Εάν θεωρούμε ότι η εκπαίδευση είναι ακριβή, ας περιμένουμε να δούμε το κόστος της αμάθειας.

Είναι απλά θέμα χρόνου. “

_Sergio Larraín, Χιλιανός φωτογράφος (5 Νοεμβρίου 1931 Santiago, Χιλή—7 Φεβρουαρίου, 2012, Tulahuén, Χιλή)

Norman Rockwell, The young girl and the sinner
Norman Rockwell, The young girl and the sinner